ES-SAMED
Her
şeyin dayandığı ilk sebep ve son gaye
Her
şey zatına dayanan zatı hiçbir şeye dayanmayan
Hiç
ihtiyacı olmayıp tüm ihtiyaçları gideren
“De ki: O Allah tektir. Allah
Samed’dir.” (İhlâs 112:1-2)
Es-Samed ismi, taşıdığı çift boyutlu mana ile hem zata, hem fiile
bakar. Birinci mana “hiçbir şeye muhtaç olmayan, hiçbir şeye dayanmayan”
manasındadır. İkinci mana ise ”her şeyin kendisine dayandığı, herkesin
kendisine muhtaç olduğu” manasındadır.
İbn-i Abbas’tan nakledilen bir rivayete göre Allah Resulüne,”Samed
nedir?” diye sorulunca şu cevabı vermiştir. “Tüm ihtiyaçlarda kendisine
başvurulan yüce zat.”
Allah’ın Samed oluşunun anlamı o
kadar zengin, o kadar geniştir ki, bu konuda söylenecek söz asla tükenmez.
Tabi ki yaptığımız resimde de birçok mana bir arada bulunmalıydı.
Bu resimde; ilk olarak es-Samed olan
Rabbimizin tüm âlemlerin ihtiyaçlarını gideren, görünen görünmeyen yaratılan ne
varsa es-Samed olan Allah’a muhtaç
olmasını, merkeze es-Samed lafzını
yazarak anlatmaya çalıştık. İkinci olarak; nur ve nardan yaratılan görünmeyen âlemleri
ve yaşadığımız âlemimi içine dünyayı çizdiğimiz kuşakta anlatmaya çalıştık.
Üçüncü olarak dünyamızın ilk halinden (evvelinden) zamanını sadece Rabbimizin
bildiği ahirine doğru değişimi ilk sebep ve son gaye olan es-Samed lafzının altında (dünya kelimesinin manasına uygun alarak)
en aşağıda bir şerit şeklinde yansıtmaya çalıştık.
İhlâs suresi, Allah’ı tanıtan bir
kartvizit mesabesindedir. (M.İslamoğlu)
|